czwartek, 18 kwietnia 2019

Weekendowy Rzym

Ostatnio mój mąż obchodził swoje 30 urodziny. Chwilę zajęło mi wymyślenie prezentu. Chciałam, żeby było to coś wyjątkowego i nie codziennego. W końcu postawiłam na niespodziankę w formie wycieczki. Najpierw wykupiłam lot. Zapytacie tak jak mój mąż czemu akurat Rzym? Odpowiem tak: po pierwsze ograniczało mnie to, że musiało być to w Uni, bo nie mam aktualnego paszportu, po drugie dalszy wyjazd to dalszy lot więc stracili byśmy cenne godziny zwiedzania. Dlatego też po przejrzeniu ofert w te dni w których pasował nam wyjazd wyszło, że najlepszą opcją będzie Rzym. Po rezerwacji lotów przez kilka dni szukałam noclegu, ostatecznie znalazłam go w bardzo dobrej cenie w Rzym Ciampino tam gdzie lotnisko.
Początki niespodzianki były takie, że mój mąż był przekonany, że wziął wolne i ma zaopiekować się dziećmi, bo ja jadę na kiermasz. Zależało mi na tym, żeby na ostatnią chwilę dowiedział się, że gdzieś jedziemy i tak rano w dzień urodzin dostał kartkę z życzeniami i liści z wyjaśnieniem, że musi mi wybaczyć małe kłamstwo, ale zamiast na kiermasz to gdzieś go zabieram i stopniowo odkrywałam przed nim kolejne punkty na drodze.
Najpierw pojechaliśmy zawieźć dzieci i psa do dziadków, później kierunek Warszawa i dopiero na lotnisku dostał zapakowany przewodnik i powiedziałam, że to jest cel naszej podróży. Był zaskoczony, że akurat Rzym. Lot mieliśmy mieć po godzinie 14, niestety okazało się, że jest opóźniony o 15 minut, po czym po tym jak już wszyscy wsiedli do samolotu pilot powiedział, że niestety samolot ma jakieś problemy techniczne i czekamy na technika. W Rzymie mieliśmy być 16:25, a dopiero o 16:09 wystartowaliśmy z Polski. Po wylądowaniu lepiej nie było mega wiało i po tym jak już byliśmy po przesiadce z metra na autobus zaczęło padać. Doszliśmy na nocleg cali mokrzy. Przebraliśmy się i nie powiem pomyślałam, że jak tak dalej pójdzie to jednak nie była to dobra niespodzianka. Jak już się ogarnęliśmy w pokoju postanowiliśmy, że pójdziemy jeszcze na pizzę. Znaleźliśmy w google trasę i ruszyliśmy nie było daleko bo jakieś 500 m, ale niestety nawigacja pokazała nam drogę która okazała się zamknięta bramą i musieliśmy iść inną w między czasie zaczęło lać. Dobiegliśmy do lokalu cali zlani deszczem. Na miejscu miła Pani zapytała czy nie chciała bym się trochę wysuszyć i zaprowadziła mnie do łazienki gdzie była suszarka (och jaka byłam jej wdzięczna, bo czułam się jak zmokła kura) zjedliśmy pizzę zupełnie inną niż u nas. Szczególnie co mnie zdziwiło to gotowane jajko na twardo na pizzy i pieczarki, które wyglądały praktycznie na surowe. Po kilku dniach stwierdziliśmy, że tak obsławiona kuchnia Włoska jakoś nie koniecznie nam podeszła. Za każdym razem jedliśmy co innego i w innym lokalu, tylko z jednego wyszliśmy zadowoleni.
W jednym miejscu jadłam lasagne i powiem szczerze, że mój mąż robi ją o wiele lepszą.
W kolejny dzień było już lepiej wyszło słońce i dało się zwiedzać. Oczywiście też nie obyło się bez różnych akcji np. wyszliśmy z metra na stacji Koloseum pierwsze co to tłum ludzi, naganiacze, ludzie wciskający różne rzeczy np. kwiaty jako prezent, a później chcący za to kasę. Byli niektórzy na tyle natrętni, że ludziom w ręce te rzeczy wciskali, albo stosowali różne triki żeby kogoś zatrzymać i, żeby kupił co mają w rękach. Mega mnie to wkurzało na każdym kroku trzeba było mówić nie i nie.
Dodatkowo kupiliśmy kartę, która przez 72 h uprawniała nas do darmowych przejazdów i do wejścia do dwóch wybranych muzeum za darmo bez kolejki. Ale nachodziliśmy się i nabłądziliśmy jak tą kolejkę ominąć. Każdy naganiacz wycieczek mówił co innego, w końcu ostatni powiedział, że trzeba iść do kasy wziąć darmowy bilet i wtedy jest osobna kolejka i miał rację (jeden był tak miły, że proponował ominięcie kolejki za 15 euro od osoby, co my i tak mieliśmy wejść bez kolejki :D).
Koloseum mnie osobiście nie powaliło widokiem. Z zewnątrz może nawet lepiej wygląda niż w środku. Kontrola do wejścia jak na lotnisku. Ogólnie wielki rozgardiasz o obejrzenie ruin. Biorąc pod uwagę kiedy to było budowane i, że nie było takiej techniki jak teraz to jak najbardziej wielki podziw budzi ta budowla, ale patrząc na nią tak na dzisiejsze czasy to więcej problemów, żeby się do niej dostać niż zachwytu w środku przy zwiedzania.
Kolejnym miejscem na naszej mapie był Palatyn i Forum Romanum tu podobało mi się o wiele bardziej. Ładne ogrody co nas zaskoczyło to mandarynki w kwietniu na drzewach :) chociaż jakoś bardzo ciepło nie było.
Kolejne dni to słynna fontanna wkoło tłumy, plac Hiszpański i schody , zamek św. Anioła i w dzień wylotu park w którym wynajęliśmy sobie na godzinę dwuosobowy rower i zwiedziliśmy główne miejsca. Co mnie zdziwiło to, że w parku dojeżdżały nawet autobusy. Jednak był to taki park gdzie mnożna było spędzić cały dzień - wielkość robiła wrażenie. Fajne fontanny, budowle.
Co nam się podobało to, że miasto jest utrzymane w takim starym klimacie nie ma tam nagle nowoczesnych budynków zaraz koło jakiś zabytków dzięki czemu Rzym tworzy spójną całość.
Ma fajne klimatyczne wąskie uliczki gdzie jest sporo różnych lokali. Ale co dziwne nie ma tak, że idzie się dwa kroki i na każdym rogu coś jest bo albo jest ich mnóstwo na jednej uliczce, a później się idzie i idzie i nie można nic znaleźć.
Ciężko było nam znaleźć typową piekarnię, żeby kupić rogaliki, ostatecznie na powrocie już w stronę lotniska udało nam się w jednym miejscu je dostać.
Lody jedliśmy w dwóch miejscach w pierwszym były przeciętne, w drugim już lepsze, ale nie odbiegają od tych kupionych u nas w dobrej lodziarni.
Co ciekawe w centrum nie ma tak jak u nas marketów na każdym kroku, ciężko było je spotkać. Weszliśmy do kilku lokalnych sklepików, ale tam głównie były typowo rzeczy jednej kategorii typu sery, czy salami.
W Rzymie cukiernia to trochę inaczej niż u nas typowo piekarnia to jedno, cukiernia drugie, a lodziarnia trzecie. Weszliśmy też do jednej cukierni gdzie sprzedawali typowo swoje wyroby tiramisu, lody i ciastka. I tam właśnie jedliśmy te lepsze lody i ciasteczka jakich u nas w Polsce nie ma.
Makaronami byliśmy zawiedzeni, pizza była ok, ale zdecydowanie w Rzymie króluje pizza na cienkim cieście. Jeśli chodzi o ceny to za pizze średnio trzeba dać 6 - 15 euro, za makarony około 7 - 12 euro. Lody sprzedawane są na wielkości rożka nie na gałki jak u nas. Mały rożek gdzie można wybrać sobie dwa smaki to koszt około 3 euro. Piwo około 3-5 euro.
Podsumowując Rzym nas i zachwycił i rozczarował zależy od której strony patrzeć. Ogólnie mój mąż był zadowolony z prezentu, bo nie spodziewał się takiej niespodzianki. Ale z mojej strony myślę, że zachwyt nad kuchnią Włoską jest przesadzony. Fakt kupiliśmy ciekawe makarony i przyprawy, ale w tych lokalach co jedliśmy ani nie uraczyliśmy właśnie tych ciekawych makaronów, ani przypraw. Mój mąż stwierdził, że jadąc na szkolenie do Warszawy na przerwie mogą zjeść we Włoskiej knajpce i ta w Warszawie ma lepsze makarony niż te co jadł w Rzymie. Dla mnie dziwne, bo tak dużo ludzi zachwala tą kuchnię, a tu jednak rozczarowanie smakowe może właśnie dlatego, że nastawialiśmy się na coś z efektem wow w kubkach smakowych, a było po prostu przeciętnie.
Na pewno miasto jako miasto jest warte uwagi i ma wiele ciekawych miejsc, które fajnie zwiedzić. Jak ktoś zapyta gdzie warto pójść, nie da się odpowiedzieć w prost na to pytanie, bo to zależy od upodobań zwiedzającego czy lubi galerie sztuki, czy bardziej zwiedzać ruiny, czy może najbardziej interesują go krajobrazy i panorama miasta. Dla wszystkich osób w tym mieście będzie coś innego wtedy warte uwagi dlatego polecam zaopatrzyć się w dobry przewodnik i zwiedzać wybierając to co Was najbardziej zainteresuje.
Nie polecam wypożyczać auta (chociaż sama pierwotnie miałam taki plan) jak zobaczyłam jak Włosi jeżdżą byłam pełna podziwu, że nie zdarzył się żaden wypadek. Ludzie nie patrzą czy jest czerwone czy zielone idą. Tam też przechodzi się na pomarańczowym świetne, na niektórych światłach są specjalne odmierzacze ile czasu jeszcze będzie się świecić pomarańczowe.
W wielu miejscach nie ma oznaczonych pasów, z trzech za chwilę robi się jeden ludzie idą, auta jadą, skutery między nimi i jakoś to się kręci, ale bardzo dużo aut ma porysowane boki, widać zderzenia na zderzakach i pełno obrysowań. Głównie ze względu na wąskie uliczki pewnie i w wielu miejscach braku miejsca do parkowania przy kamienicach jeżdżą tam małymi autami. Jeszcze w życiu nie widziałam tak dużo smartów w tak krótkim czasie ;) także zdecydowanie bardziej polecam kupno biletu, który obowiązuje na całą komunikację miejską niż jazdę samochodem.
To teraz po trochę przydługawym wpisie pora na zdjęcia :)